MY PICTURE

ABOUT ME

My photo
MUAR, JOHOR, Malaysia
My nick name : BEE,

Sunday, May 27, 2012

”Apa yang kita cari dalam hidup dan kehidupan..”


S
ebenarnya ,persoalan apa yang kita cari dalam hidup ini tak pernah akan berakhir…Persoalan itu akan terus berulang ,berualng dan berulang.Ini bukan bermakna aku sebagai hamba ALLAH belum bertemu jawapan tentang apa yang aku cari dalam hidup atau bukan kerana kita tidak ada jawapan kepada persoalan itu…
                Namaun sebenarnya….Persoalan itu akan terus bergema sebagai peringatan iaini mengingatkan aku tentang hala tuju dan kehidupan.
                Adakah aku bosan dengan sesuatu yang sentiasa berulang-ulang ?.
                Adakah aku tidak suka degan hal-hal yang aku anggap tidak perlu diulang untuk kedua kalinya atau ketiga kalainya dalam hidup ini?.
Memang hamper setiap daripada aku adakalanay cukup suka dengan situasi begitu ,”Namaun ada waktunya pula aku sebenarnya tidak punya pilihan selain menerima apa yang  ada sebagaimana hakikat hidup dan kehidupan ini….
                Tahukah…Apa yang aku cari dalam hidup dan kehidupan ini?....
Sekali lagi ia hanya satu persoalan  “Mudah dan Biasa”..Namun soalan besar dan mudah inilah yang kebanyakan daripada kita tidak mampu ,tidak tahu bagaiman mahu menjawabnya…Malah ,tak kerterlaluankalu di katakana bahawa ramai di antara kita yang tidak tahu apa yang mereka cari dalam hidup dan kehidupan ini.Memang malain sunguh sekali…
                Untuk menjawab dan mencari jawapan …Kita sebagai hamba ALLAH harus kembali kepada asal usul kita…
Mengapa kita ini dilahirkan ke dunia…
Mengapa maha pencipta menganugerahkan hidup dan kehidupan ini kepada kita…
“Sesunguh-Nya,Dari-Nya kita dating, dari kepadanya jua kita akan kembali…
                Setiap hamba yang hidup didunia iniakan dating dan kepada pencipata kita.Maha pencipta tidak pernah menyusahkan hamba-hamba-Nyamenjalani kehidupan  di alam fana..Pelbagai anugerah tak terhitung untuk kita yang dia tetapkan…Malah,Dia maha pemurah juga telah menyediakan untuk kita landasan menuju destinasi sebagai jalan kesudahan hidup dan kehidupan di alam fana ini..Kemudian kita akan di rehatkan seketika di perhentian sebelum meneruskan kehidupan abadi…
Tentang pilihan dalam hidup dan kehidupan ini,Ramai  di antara kita sekalian hamba seringkali buntu ,lalu mengangapp dirinya sudah tiada pilihan …Sebenarnya pilihan itu sentiasa ada, dan kita sekalian hamba  ini memang berhak  serta mempunyai pilihan…Apapun,akibat berasa diri sudah  tidak punya pilihan maknya “pilihan-pilihan  itu menjadi kabur sekali gus hilang dari pandangan …Pilihan tetap ada dan sentiasa ada.Tetapi kita sendirilah seringkali melenyapkan pilihan-pilihan itu….

Dalam hidup dan kehidupan ini,kita sekalian hamba di beri dua pilihan paling besar iaini pilihan  yang benar dan pilihan yang salah…atau jalan yang benar atau jalan singkat atau juga jalan salah iaini yang menghancurkan diri sendiri….

No comments: