ABOUT ME

My photo
MUAR, JOHOR, Malaysia
My nick name : BEE,

Saturday, September 29, 2012

Jiwa Kacau....

Pagi niiiii

Salam.....
Kangkawan, B mintak maaf sebat dh lama tak up date blogs ni....
Emmmmm,
Tiba-tiba mlm ni nk update....
Biasa la percaturan hidup yang terlalu kejam ni....
Membuatkan B rasa bosan nak menjalani kehidupan yang penuh dengan pancararoba.....
Emmmmmm......
Selalu berdiplomasi....
Banyak persoalan yang belum terhurai.....
Rasa macam nak nangis....
Kekadang rasa benci pada semula orang....
Emmmmmm

Saturday, July 28, 2012

Luluhhhhhhhhh

 Tiba-tiba hati ni rasa sedih sangat......
Rasan nak nagis.tapi rasanya air mata ni dah kering agaknya.....

Bukan Diriku......


Naper tiba-tiba hati aku rasa lain sangat......
Emmmmmmmm
Sayu .....
Pilu......
tapi berlagak biasa.....
Nk luah pada saper pun tak tahu....
Allah saja yang mendengar

Thursday, July 19, 2012

Jauh Di Sudut Hati

Salam.... Kengkawan B ... B nak Mintak maaf sebab dah lama B tak up date blog..... Malam ni bila dengar lagu Allahyarham Sudirman tiba2 nak hayati lirik lagu ni....

Thursday, July 5, 2012

Jauh Di Sudut Hati

http://www.youtube.com/watch?v=-VS1-K-qp4o
Salam.... Kengkawan B ... B nak Mintak maaf sebab dah lama B tak up date blog..... Malam ni bila dengar lagu Allahyarham Sudirman tiba2 nak hayati lirik lagu ni....

Friday, June 15, 2012

Sebuah Pertemuan

Alhamdulilah...... Hati ni rasa Happy sgt tp.... Emmmmmm B kenal dgn kwn yg baik,syukur pada dia-Nya pada sebuah pertemuan....

Wednesday, June 6, 2012

Pedihnya Hati ni....

Salam....
Emmmmm selamat malam...
Malam ni B rasa hati ni pedih sangat....
Rasa nak nagis sangat....
Ya Allah kuatkan la hati ni .... B dah tak sanggup nak teruskan hidup ni....
B rasa sakit hati ni...... Tak tau nak luahkan kat saper...
Kekadang nak luahkan kat kawan-kawan...
Tapi suma kawan tak guna....
SEMUA KAWAN TAK GUNA !!!!!!!


Monday, June 4, 2012

Alhamdulilah

Emmmmmm.....
Syukur....
B sampai ke tanah air...Tapi fight lambat la pulak.....

Sunday, May 27, 2012

Belajar


Belajarlah dari pengalaman ngeri ..
Baru hati boleh jadi kental…
Aku sudah tidak sanggup mengharungi lagi kenangan-kenangan hitam dan ngeri itu..
"As we grow up, we learn that even the one person that wasn't supposed to ever let you down probably will. You will have your heart broken probably more than once and it's harder every time. You'll break hearts too, so remember how it felt when yours was broken. You'll fight with your best friend. You'll blame a new love for things an old one did. You'll cry because time is passing too fast, and you'll eventually lose someone you love. So take too many pictures, laugh too much, and love like you've never been hurt because very sixty seconds you spend upset is a minute of happiness you'll never get back"

**CermiN DIRI lihat Lah PERibaDi.. **


TAK PERLU mencari  teman secantik BALQIS, andai diri x sehebat SULAIMAN , tak perlu seteguh IBRAHIM,andai diri xsekuat HAJAR &SARAH....
Mengapa mengharap teman setampan YUSOF...
Bukan senang nak cari kawan yang baik..... Bukan senang juga nak menjadi kawan yang baik.....
Kawan yang baik tak pernah mengumpat di belakang kawan baiknya.....
Kawan yang baik tak pernah cemburu dengan kejayaan kawan baiknya.......
Sebaliknya kawan yang baiklah yang paling banyak membantu kawan baiknya untuk mencapai kejayaan....
Kawan yang baik tak pernah mempengaruhi kawan baiknya untuk membuat perkara yang buruk dan sia-sia.....
Kawan yang baik adalah orang yang selalu menasihati kawan baiknya untukberbuat kebaikan.....
Kawan yang baik adalah orang pertama yang akan dicari bila tiba masa sedih atau gembira....
Kawan baik menjadi tempat kita meluahkan perasaan yang tak dapat diluahkan kepada kawan biasa....
Kawan yang baik tak pernah memaksa kawan baiknya untuk sentiasa berada disisinya.....
Kawan yang baik tak pernah melarang kawan baiknya untuk berkawan dengan kawan yang baik.....
Kawan yang baik tak pernah cemburu jika kawan baiknya mempunyai ramai kawan baik, kerana kawan yang baik tahu apa yang paling baik untuk kawan baiknya.....
Kawan yang baik akan sentiasa mendoakan kesejahteraan dan kebahagiaan kawan baiknya di dunia dan di akhirat di dalam doanya.....
Kita adalah kawan yang baik jika kita faham bahawa kawan baik kita bukanlah seorang yang sempurna.....
Kita adalah kawan yang baik jika kita menjadi kawan yang baik kepada kawan baik kita.....
Kita bukanlah kawan yang baik jika kita tidak menghargai kawan baik kita, kerana kawan yang baik akan sentiasa menghargai kawan baiknya....
Kita bukanlah kawan yang baik jika kita tidak memberitahu perkara yang baik kepada kawan baik kita, kerana kawan yang baik akan selalu menyampaikan perkara yang baik kepada kawan baiknya...
Dan kalau kita nak dapat kawan baik yang baik, kita mesti lebih dahulu menjadi seorang kawan yang baik.. ('’,)
           Jangan tinggalkan orang yang kita sayang untuk orang yang kita suka, kerana orang yang kita suka akan tinggalkan kita untuk orang yang mereka sayang. Jangan cuba dapatkan apa yang kita sayang tapi sayanglah dengan apa yang kita ada !!!.
Hidup tak perlu terlalu sempurna, tak perlu terlalu kaya, tak perlu terlalu terkenal, tetapi selagi masih ade teman yang mengingati, ia sudah lebih dari mencukupi. Persahabatan yang sejati akan membawa kerinduan yang abadi.
Sesungguhnya persahabatan itu lebih unggul dari percintaan, tanpa persahabatan percintaan akan berakhir tetapi tanpa percintaan persahabatan boleh kekal.
Oleh itu hargailah persahabatan....

Erti Setitis Air Mata….


Setitis air mata mengandungi seribu satu makna di sebaliknya ….Bagi pandangan lahiriah air mata  tak ubah seperti satu perbuatan yang sia-sia…..Ia adalah satu luahan emosi dalaman yang perlu kita ketahui…
                Kenapa perlu menangis….
                Adakah dengan menangis kita mampu merungkai segala kekusutan di benak minda yang tertutup….
                Jika itu saja yang mampu dilakukan teruskan sahaja …..
                Air mata yang mengalir pasti melegakan….
                Tetapi……
                Bagaimana pula tangisan di dalam hati?…..
                Menangis di dalam hati  mampuhkah melegakan si pemendam rasa …..
                Dengan tangisan  bukan bererti seseorang itu boleh dikategorikan sebagai lemah….
                Tetapi segagah-gagah dan perwiranya lelaki…..
Sedarlah bahawa satu hari nanti mereka juga akan  mengalirkan air mata syahdu kerana satu perkara iaitu kerana CINTA…
                Alangkah misterinya cinta seorang wanita yang dianggap lemah sehinggakan  boleh mengalirkan air mata seorang  wira!!!!!!..
                Aneh,tetapi itulah hakikatnya…..
                Menangis bukan kerana suka-suka hendak menangis ….
Menagislah sehingga mengalirkan air mata darah sekalipun  bukan satu permainan…..
                Ia lahir dari satu perasaan sayu,sedih,dan terharu yang hadir tanpa ada paksaan ….Ada juga air mata ini menangis kerana  sedih ,kecewa,marah,gembira ….
Hebat sungguh penangan setitis air mata……

”Apa yang kita cari dalam hidup dan kehidupan..”


S
ebenarnya ,persoalan apa yang kita cari dalam hidup ini tak pernah akan berakhir…Persoalan itu akan terus berulang ,berualng dan berulang.Ini bukan bermakna aku sebagai hamba ALLAH belum bertemu jawapan tentang apa yang aku cari dalam hidup atau bukan kerana kita tidak ada jawapan kepada persoalan itu…
                Namaun sebenarnya….Persoalan itu akan terus bergema sebagai peringatan iaini mengingatkan aku tentang hala tuju dan kehidupan.
                Adakah aku bosan dengan sesuatu yang sentiasa berulang-ulang ?.
                Adakah aku tidak suka degan hal-hal yang aku anggap tidak perlu diulang untuk kedua kalinya atau ketiga kalainya dalam hidup ini?.
Memang hamper setiap daripada aku adakalanay cukup suka dengan situasi begitu ,”Namaun ada waktunya pula aku sebenarnya tidak punya pilihan selain menerima apa yang  ada sebagaimana hakikat hidup dan kehidupan ini….
                Tahukah…Apa yang aku cari dalam hidup dan kehidupan ini?....
Sekali lagi ia hanya satu persoalan  “Mudah dan Biasa”..Namun soalan besar dan mudah inilah yang kebanyakan daripada kita tidak mampu ,tidak tahu bagaiman mahu menjawabnya…Malah ,tak kerterlaluankalu di katakana bahawa ramai di antara kita yang tidak tahu apa yang mereka cari dalam hidup dan kehidupan ini.Memang malain sunguh sekali…
                Untuk menjawab dan mencari jawapan …Kita sebagai hamba ALLAH harus kembali kepada asal usul kita…
Mengapa kita ini dilahirkan ke dunia…
Mengapa maha pencipta menganugerahkan hidup dan kehidupan ini kepada kita…
“Sesunguh-Nya,Dari-Nya kita dating, dari kepadanya jua kita akan kembali…
                Setiap hamba yang hidup didunia iniakan dating dan kepada pencipata kita.Maha pencipta tidak pernah menyusahkan hamba-hamba-Nyamenjalani kehidupan  di alam fana..Pelbagai anugerah tak terhitung untuk kita yang dia tetapkan…Malah,Dia maha pemurah juga telah menyediakan untuk kita landasan menuju destinasi sebagai jalan kesudahan hidup dan kehidupan di alam fana ini..Kemudian kita akan di rehatkan seketika di perhentian sebelum meneruskan kehidupan abadi…
Tentang pilihan dalam hidup dan kehidupan ini,Ramai  di antara kita sekalian hamba seringkali buntu ,lalu mengangapp dirinya sudah tiada pilihan …Sebenarnya pilihan itu sentiasa ada, dan kita sekalian hamba  ini memang berhak  serta mempunyai pilihan…Apapun,akibat berasa diri sudah  tidak punya pilihan maknya “pilihan-pilihan  itu menjadi kabur sekali gus hilang dari pandangan …Pilihan tetap ada dan sentiasa ada.Tetapi kita sendirilah seringkali melenyapkan pilihan-pilihan itu….

Dalam hidup dan kehidupan ini,kita sekalian hamba di beri dua pilihan paling besar iaini pilihan  yang benar dan pilihan yang salah…atau jalan yang benar atau jalan singkat atau juga jalan salah iaini yang menghancurkan diri sendiri….

Tidak Terduga


Tidak pernah aku mengundang derita ini dan tidak pula aku menghalau kebahagiaan itu...tetapi terheret jua aku ke lembah sepi nan usang, menerokai jiwa yang gundah, terfikirkah aku betapa cengkaman rindu dan gerimis duka kenangan silam terus menghambat...pedih kemelut cinta ini tidak terungkap dik kata sayang kerana hati ini telah mungkir pada jiwa yang mahu terus bersendiri....
Apakah hakikat ini aku akan terus berlari dilambung ombak lara dan terus berkelana dengan jiwa nestapa.
Terimalah diriku seadanya....kerana diriku jua akan menerimamu seadanya....

Sunday, May 13, 2012

Ya Allah

Allah Maha Besar

Doa Iftitah Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya. Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang. Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi, dengan suasana lurus dan berserah diri dan aku bukan dari golongan orang musyrik. Sesungguhnya solatku, Ibadatku, hidupku, matiku adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam. Tidak ada sekutu bagiNya dan kepadaku diperintahkan untuk tidak menyekutukan bagiNya dan aku dari golongan orang Islam.

Al-Fatihah

Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani. Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Yang maha pemurah lagi maha mengasihani. Yang menguasai hari pembalasan. Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan mereka yang sesat.

Bacaan ketika rukuk

Maha Suci TuhanKu Yang Maha Mulia dan dengan segala puji-pujiannya. Bacaan ketika bangun dari rukuk Allah mendengar pujian orang yang memujinya.

Bacaan ketika iktidal

Wahai Tuhan kami, bagi Engkaulah segala pujian.

Bacaan ketika sujud

Maha suci TuhanKu yang Maha Tinggi dan dengan segala puji-pujiannya.

Bacaan ketika duduk di antara dua sujud

Ya Allah, ampunilah daku, Rahmatilah daku, kayakan daku, angkatlah darjatku, rezekikan daku, berilah aku hidayah, sihatkanlah daku dan maafkanlah akan daku.

Bacaan ketika Tahiyat Awal

Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.

Bacaan ketika Tahiyat Akhir

Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya. Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim. Berkatilah ke atas Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di dalam alam ini. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung.

Doa Qunut

Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang yang telah Engkau tunjuki. Sejahterakanlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan. Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau pimpin. Berkatilah hendaknya untukku apa-pa yang telah Engkau berikan padaku. Jauhkanlah aku daripada segala kejahatan yang telah Engkau tetapkan. Sesungguhnya hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain daripada Engkau. Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanMu. Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi. Telah memberi berkat Engkau, ya Tuhan kami dan maha tinggi Engkau. Hanya untuk Engkau sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang telah Engkau tetapkan. Dan aku minta ampun dan bertaubat kepada Engkau. Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang ummi dan sejahtera keatas keluarganya dan sahabat-sahabatnya.

"wahai tuhan ku tak layak kesyurgamu ..namun tak pula aku sanggup keNerakamu....kami lah hamba yang mengharap belas darimu ."ya allah j adik an lah kami hamba2 mu yang bertaqwa.ampunkan dosa2 kami .kedua ibubapa kami .dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia"

Wednesday, May 2, 2012

Bagkit.....

Salam
Kangkawan B mintak maaf sbb dah lama B tak update blogs ni....

Merentas ranjau onak duri kehidupan memang tidak asing dalam kehidupan seharian insan yang bergelar manusia. setiap dugaan dan cabaran pastu akan kita tempuhi. sama ada ianya senang mahupun sukar namun kita akan tetap perlu menghadapinya dengan tenang dan sabar.

Pendek kata setiap yang bernyawa itu telah ditetapkan segala nya kepadanya untuk merasai nikmat nyawa ataupun kehidupan yang telah dikurniakan kepadanya.

Kali ini, B nak kongsi sedikit sesuatu yang sering merundum hati dan jiwa B. Sesuatu yang amat B kesali dalam hidup B dan mungkin sesuatu kesulitan yang B terima dalam kehidupan B.

B sakit.....
Sakit sangat,tuhan jer yang tahu perasaan ni....
Nasib baik adik angkat B ada membantu.....


Friday, April 27, 2012

Perit

Salam
Ya Allah..... Kenapa ujian mu pada ku sunggh berat......

Tuesday, March 27, 2012

Gelombang

Bertemu Kembali

Salam....
kangkawan, B mintak maaf banyak2 sebb dh lama tak up to date my blogs.....
Emmmmmmm
Di sebabakan terlalu busy dan kesihatan yang tidak sehat....
Kalau ade aper-aper msg la kt B
Love u alllll
Muaaaaaahhhhhh

Sunday, March 11, 2012

Terkesima...

Salam
Hari ni aku terkesima....
Tak sangka, aku ader, 'Secret Admire' ......
Naper la tak bagi taw awal2.....
Di saat ni aku perlukan seseorang.....
Berikut adalah  msg yg dia bagi kat aku .....

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Report 20:04 Aku perhatikan ko tanpa ko sedari, apa komen yang ko tulis, apa status yng ko update, view blog ko, view pic ko, sorry. Smalam gmba x pkai bju arini da pkai bju da, da tuka da. Ko ni pandai sangat x padan dngn aku. Sbena nya x bleh aku pangil aku kau dangn ko, aku kene panggil ko Dr. Ko baru ptus cinta so aku tkut aku jdi someone yang gangu hdup ko. Aku rasa kita x boleh bersama kerana watak kita sama2 minta maaf cakap >TOP<. Ko suka aku aku amat hargai terima kasih, aku pun suka ko, tapi...aku tkut aku dan ko x bleh pergi jauh.
Report  20:12
Dr Azri ada gmba x pkai bju, aku suka sangat tngok tpi aku x suka bila fkir 2 kali, sebb nati PLU semua cakap ko test market, sory aku x de hak nak control ko tapi sbagai rakan yng suka kat ko aku cuma bgi nasihat, dan trus trang ckap aku cmburu kalu ada orng lain tngok, aku cmburu wlaupun aku dan ko hanya kawan.
Grad UIA lagi la malu nya aku nak dkat ko sbb ko ni dah tentu baik sangat x padan ngan aku yng jahat ni, kalu ko bsama aku aku tkut ko rosak.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Kalau ko milik aku datang la......

Friday, March 9, 2012

Pedihhhhhhh

Malam ni aku rasa hati aku terluka....
Aku sayangkan dia tapi dia....dia kecewa kan aku....
Bila dia dengan kawan-kawan dia.... Dia cakap aku ni kawan dia....
Macam tungul batu aku ikut kemahuan dia....
Dia tak faham perasaan aku, atau aku yang bodoh....
 Terlalu ikutkan.........
Aku tau la saper diri aku....
Hati sape yang tak pedih bila orang yang kita sayang bagi tau kat kawan dia yang aku hanya kawan dia....
Emmmmmm...Aku taw la,dia ada hati kat budak tu...... Cuba jangan mainkan perasaan aku....
Klau nal memain bagi tau jer lah.....
Tak der hal la.... Kalau dia bole buat kenapa aku tak bole...... Tapi aku tak kan Maafkan dia...
Kalau dia nak kat aku balik pun  aku akan jual mahal....
kekadang aku rasa aku tak perlukan kawan..... Tak guna kalau nak sakikan hati aku....
Tapi aku tak kan maafkan dia......
Aku benci.....


Sunday, March 4, 2012

SEPI

Tiba-tiba nk dgr lagu ni ....
Suka dgr lirik dia...


Sepi hati terjadi lagi
Mungkin sampai mati aku Sepi
Biar senyum hadir di hariku
Namun ini hanya ada di bibir
Di bibir saja
aku ini yang bisa mengerti
Walaupun yang lain mau mengerti
Namun berat beban hidupku
Biarkan saja
Biar saja hanya ku yang tahu
Sejarah cinta dan hidupku
Penuh duri dan banyak ranjau
Butuh kesabaran yang penuh
Untuk tetap ku berdiri
Oh ada saatnya ku bicara
Bila hatiku telah bulat
Sepanjang ku bisa atasi semua
aku tetap diam
Woo sejarah cinta dan hidupku
Penuh duri dan banyak ranjau
Butuh kesabaran yang penuh
Untuk tetap ku berdiri
Oh ada saatnya ku bicara
Bila hatiku telah bulat
Sepanjang ku bisa atasi semua
aku tetap diam

  • Bukan Mudah.....

    Bukan mudah
    Meniti langkah ke angkasa
    Bukan Mudah
    Mengejar mimpi jadi realiti
    Apapun jua bisa terbukti
    Andai langkahmu tidak terhenti
    Menuju puncak, Gemilang cahaya
    Mengukir cita seindah rasa
    Menuju puncak, impian di hati
    Bersama janji kawan sejati
    Pasti berjaya
    Bukan mudah
    Menggapai bintang yang berkilauan .. 
    Bukan mudah
    Jalanan ini untuk diharungi
    Apapun jua bisa terbukti
    Andai langkahmu tidak terhenti...

    sedap lak lirik lagu Akedemik Fantasia ni

    Saturday, March 3, 2012

    Sakit Hati....

    Ya Allah....
    Kenapa begitu kuat dugaan mu kepada ku.....
    Aku rasa macam dah tak sanggup hidup.....
    Rasa mcm nk nagis pun ader.....
    Ya  Allah kau maha mendengar...
    Maha melihat  dan maha segalanya...
    Aku terasa sakit hati sangat hari ni.....
    Sakit yang teramat..... Ya Allah berikan la hamba mu ni kekuatan......
    Hari ni aku rasa suma kawan-kawan tak guna......
    SUMA KAWAN TAK GUNA!!!
    AKU BENCI!!!!!!!!!!!

    Friday, March 2, 2012

    Dugaanku...


    Bila kita sayangkan seseorang .....


    Berpisah Jua......


    Berteman Sepi

    Emmmmm
    Sedap lak lagu ni.....

    Hidup Tak Selalu Indah..Hati Tak Selalu Gelisah

    Hidup manusia seperti roda..hidup manusia seperti air laut..macam2 perumpaan diberikan kepada kehidupan manusia..yang penting..sebagai manusia yg tahu menghargai..aku sentiasa bersyukur atas kurniaan Allah dan aku akan setiasa tabah menghadapi dugaan yang mendatang..semoga jalanku diredhaiNya..

    Cerita Tentang Falsafah Hidup...

    Salam sahabat,


    Hari ini B sekadar nak menampalkan satu artikel yang B ceduk dari buku James Rohn. Suatu benda yang kena pada batang hidung B sendiri. Dan mungkin satu benda yg boleh buatkan ko orang berfikir dan menilai sesuatu tentang falsafah hidup anda pagi ini, insyaAllah.

    How To Develop A Powerful Personal Philosophy

    The greatest influence on what we decide to do with tomorrow’s opportunity is not going to be circumstance, but rather what and how we think. What we think, and the conclusions we reach regarding life’s challenges, is going to be the sum total of what we have learned until now.

    The learning process plays a major role in determining our personal philosophy. Over the years we have all managed to gather up considerable knowledge. We cannot live without the information that surrounds us making an impact on how we think. The human mind is continually taking pictures and recording the sights and sounds around us. Every experience is etched into the neurons of the brain. Every word, every song, every television program, every conversation, and every book has made an electrical or chemical imprint on our mental computers.

    Each emotion, each thought, each activity in which we have been engaged has created a new circuit in the brain, which is linked to all of the others circuits that already existed. All that has touched our lives has been indelibly recorded, and all that we now are is the result of an accumulation of input which is intricately connected by a delicate combination of chemical and electrical impulses stored in the three-pound brain. All that has ever happened in and around us is now this uniqueness we call self— the individual human being.

    How we use all of this information and the way in which we assemble the knowledge we have gathered forms our personal philosophy. The problem is that much of the information we have gathered has resulted in erroneous conclusions about life that can actually block the achievement of our goals. The only way to eliminate these mental barriers is to review, reline and revise our personal philosophy.

    The best way to establish a new and powerful personal philosophy is to begin with an objective review of the conclusions we have drawn about life. Any conclusion that is not working for us may actually be working against us. Suppose, for example, a man has decided that his current employer is not paying him enough. His value system – based on years of accumulated information and experiences - then says, “That’s not fair!” This value judgment causes him to take specific steps in retaliation. As a result, he reduces his efforts and does only those things he feels his current paycheck justifies. There is nothing wrong with this decision...provided his goal is to remain where he is, doing what he is currently doing and getting paid what he is currently getting paid for the rest of his life.

    All of our counter-productive beliefs and choices are the result of years of accumulating misinformation. We have simply been around the wrong sources and gathered up the wrong data. The decisions we are making are not wrong based on the information we have; it is the information we have that is causing us to make wrong decisions. Unfortunately, these wrong decisions are leading us further away from rather than closer toward the achievement of our goals.